Uudet nykyaikaiset taidekuljetusautot

Turvallisuus ja toiminnallisuus korkeinta kansainvälistä tasoa

MTAB:n kaksi uutta taidekuljetusautoa otettiin käyttöön lokakuussa 2013. Toinen niistä sijoitetaan Tanskaan ensisijaisesti Euroopan-liikennettä varten. Toisen kotipaikka on Tukholma ja toimintakenttänä Pohjoismaat.

Ruotsin johtavat ammattilaiset ovat hoitaneet autojen erikoisvarustelun, ja niitä voidaan epäilemättä sanoa maailman moderneimmiksi taidekuljetusautoiksi. Niiden rakenteeseen ovat vaikuttaneet suurimpien ja johtavien museoiden tiukat vaatimukset sekä yrityksen oma 40-vuotinen kokemus arvokkaiden ja arkojen taide-esineiden käsittelystä ja kuljetuksesta.
– Olemme itse kehittäneet useimmat autojen ilmasto- ja turvaratkaisut. Kansainvälisiä viitekohteita ei ollut, joten olemme hyödyntäneet omia kokemuksiamme ja kaikkia viime vuosien teknisiä innovaatioita, MTAB:n toimitusjohtaja ja kehitystyön päävastuuhenkilö Simon Fors kertoo.

Tasainen ilmasto 

Autot on rakennettu siten, että niiden sisäilmasto pysyy muuttumattomana riippumatta ulkona vallitsevasta säästä. Järjestelmä on kehitetty tasapainottamaan pienimmätkin lämpötilan ja suhteellisen ilmankosteuden vaihtelut. Arvoja ohjataan kehittyneen tekniikan avulla toimeksiantajan toiveiden mukaisesti.

Suuri tekninen haaste olivat kosteudenpoisto- ja kosteutusasennukset. Pohjoisen kuivassa talvi-ilmassa kosteuden lisäämismahdollisuus on yhtä tärkeä kuin kosteudenpoisto kesäkuukausina ja Euroopan-liikenteessä. Järjestelmä valvoo esimerkiksi vesitasoa ja hälyttää sen ollessa liian alhainen.

– Täällä pohjoisilla leveysasteilla vesi on suuri haaste. Autoa ei milloinkaan saa altistaa jäätymisriskille, Simon Fors toteaa.

Painopiste turvallisuudessa

Umpikorissa on lukuisia parhaan mahdollisen turvallisuuden varmistavia yksityiskohtia, ja MTAB on asennuttanut autoihin kaksi lukkojärjestelmää, joihin kuriirilla on oma avain. Kuormatilan lukko on korkeinta turvallisuusluokkaa, ja siinä on etäohjatun keskuslukituksen lisäksi oma erillinen lukitus. Kuormatila on sekä korkeus- että ja pituussuunnassa hyödynnetty maksimaalisesti Euroopassa sallittujen vaatimusten mukaisesti.

Autoihin on rekisteröity ja hyväksytty erittäin mukana ja turvallinen kuriirin istuin, josta käsin kuriiri pystyy valvomaan lastia videokameroiden avulla. MTAB on asentanut nostimeen tukijalat, joiden avulla vältetään lastauksen aikana odottamattomat liikkeet. Lisäksi nostolava on erityisen pitkä ja vahva, mikä lisää käsittelyn turvallisuutta.
– Olemme investoineet taidekuljetusautoihimme miljoonia kruunuja, Simon Fors sanoo. Haluamme olla teknisen kehityksen edelläkävijöitä ja pystyä vastaamaan asiakkaidemme, johtavien museoiden, yhä kiristyviin vaatimuksiin. Investoinneista on tietysti hyötyä myös muille taidelogistiikkapuolen asiakkaillemme, jotka tietävät, että MTAB:n varusteet ovat turvallisimmat ja automme maailman parhaat.

MTAB on kehittänyt uuden, uraauurtavaa tekniikkaa hyödyntävän taidekuljetusauton, jonka ympäristöluokitus on korkein mahdollinen.
MTAB on kehittänyt uuden, uraauurtavaa tekniikkaa hyödyntävän taidekuljetusauton, jonka ympäristöluokitus on korkein mahdollinen.
Autoon on rekisteröity ja hyväksytty erittäin mukana ja turvallinen kuriirin istuin, josta käsin kuriiri pystyy jatkuvasti valvomaan lastia videokameroiden avulla.
Autoon on rekisteröity ja hyväksytty erittäin mukana ja turvallinen kuriirin istuin, josta käsin kuriiri pystyy jatkuvasti valvomaan lastia videokameroiden avulla.
Sekä korkeudeltaan että pituudeltaan Euroopassa sallittujen vaatimusten mukaiset enimmäismitat.

Sekä korkeudeltaan että pituudeltaan Euroopassa sallittujen vaatimusten mukaiset enimmäismitat.
Taidekuljetusauto on täynnä tekniikkaa, ja sen turvajärjestelmä takaa parhaan luotettavuuden. Simon Fors esittelee 230 V:lla, 400 V:lla ja dieselillä toimivat aggregaatit.
Taidekuljetusauto on täynnä tekniikkaa, ja sen turvajärjestelmä takaa parhaan luotettavuuden. Simon Fors esittelee 230 V:lla, 400 V:lla ja dieselillä toimivat aggregaatit.
Täällä pohjoisilla leveysasteilla vesi on suuri haaste. Autoa ei milloinkaan saa altistaa jäätymisriskille.
Täällä pohjoisilla leveysasteilla vesi on suuri haaste. Autoa ei milloinkaan saa altistaa jäätymisriskille.
Edistyksellinen ohjaus, jonka arvot ovat valittavissa toimeksiantajan toiveiden mukaisesti. Järjestelmä on kehitetty tasapainottamaan pienimmätkin lämpötilan ja suhteellisen ilmankosteuden vaihtelut.
Edistyksellinen ohjaus, jonka arvot ovat valittavissa toimeksiantajan toiveiden mukaisesti. Järjestelmä on kehitetty tasapainottamaan pienimmätkin lämpötilan ja suhteellisen ilmankosteuden vaihtelut.
Erityisen pitkä ja vahva nostolava tekee lastin käsittelystä turvallista.
Erityisen pitkä ja vahva nostolava tekee lastin käsittelystä turvallista.
Nostimen tukijalat estävät pienimmätkin liikkeet lastauksen aikana.
Nostimen tukijalat estävät pienimmätkin liikkeet lastauksen aikana.
Korkeimman turvallisuusluokan lukko kuormatilassa ja etäohjatun keskuslukituksen lisäksi oma erillinen lukitus.
Korkeimman turvallisuusluokan lukko kuormatilassa ja etäohjatun keskuslukituksen lisäksi oma erillinen lukitus.
Kehitystyössään MTAB on panostanut etenkin toimivuuteen, mutta myös esteettiseen ulkoasuun.
Kehitystyössään MTAB on panostanut etenkin toimivuuteen, mutta myös esteettiseen ulkoasuun.
Järjestelmä valvoo esimerkiksi vesitasoa ja hälyttää sen ollessa liian alhainen.
Järjestelmä valvoo esimerkiksi vesitasoa ja hälyttää sen ollessa liian alhainen.
Järjestelmä valvoo esimerkiksi vesitasoa ja hälyttää sen ollessa liian alhainen.
Järjestelmä valvoo esimerkiksi vesitasoa ja hälyttää sen ollessa liian alhainen.
Kaikissa MTAB:n autoissa on turvallista liikenneympäristöä edistävä alkolukko.
Kaikissa MTAB:n autoissa on turvallista liikenneympäristöä edistävä alkolukko.